Кметът на Пловдив изненада строителния бранш като увеличи таксите за строеж. Това предизвика брожение и сериозно напрежение сред строителите. Вече се чуха и искания за оставка на кмета Димитров.
Всички строители се обединиха около идеята, че щом кметът увеличи таксите за строеж, трябва да си подаде оставката.
Според строителните фирми под тепетата:
Макар на пръв поглед, промяната да изглежда техническа и насочена в полза на бизнеса, всъщност тя ще рефлектира директно върху:
- покачване на цените на жилищата;
- инвестициите и
- заетостта в града.
И всичко това се случва, защото кметът увеличи таксите за строеж в Пловдив.
Какво иска общината?
Според новата методика, таксите за строеж ще се определят на годишна база. Те ще се изчисляват като процент от проектната стойност на сградите. И тук становищата на двете страни се разминават.
Администрацията твърди, че цената ще скочи от 5 лв./кв.м на 12 лв./кв.м.
Строителите обаче предупреждават, че реалното увеличение на таксите за строеж може да достигне до 35 лв./кв.м.
Което е 700% скок на цените.
Официалната мотивация, от страна на администрацията е, че средствата ще се използват за изграждане на инфраструктура около новите строителни обекти.
В момента много жилищни комплекси в райони като “Западен”, „Северен” и „Южен” се издигат без адекватни улици, паркове и обществени пространства, което предизвиква недоволство сред пловдивчани. Такъв пример е скандалът около строежа във Филипово.
Защо увеличението е проблем според бранша?
Въпреки благородната цел на кмета, според строителните фирми, мярката носи сериозни икономически и социални рискове. Такива са:
- Още по-недостъпни жилища
- Увеличените разходи за строителите ще се пренесат върху крайните цени на апартаменти и търговски площи, засегнати от таксите за строеж.
- В условията на вече висока инфлация, това ще направи жилищата още по-малко достъпни за средностатистическия купувач.
2. Забавяне на инвестициите и застой в сектора
- Високите такси ще охладят интереса на инвеститорите, което ще забави изграждането на нови сгради.
- Това може да доведе до намаляване на строителната активност и загуба на работни места.
3. Ефект върху свързаните бизнеси
Ударът няма да е само за строителните фирми. Цялата верига ще пострада:
- Производители на строителни материали – спад в поръчките.
- Транспортни фирми – намаляване на обема на превози.
- Архитектурни бюра и проектантски дружества – намаляване на възлаганията.
Готвят протести от строителния бранш.
Среща между кмета Костадин Димитров и представители на сектора завърши без постигане на съгласие. Протестите са неизбежни, ако кметът увеличи таксите за строеж без да се вслуша в притесненията на бизнеса.
Някои строители, като Илиян Филипов (собственик на ПИМК), дори заплашиха с искане за отстраняване на кмета.
Филипов заяви пред медиите, че таксите за строеж са неприемливи в настоящата им форма.
Ако това предложение мине, ще искаме отстраняването на кмета. Това е пълно безумие. В крайна сметка таксите ще плащат купувачите, защото ние ще ги включим в себестойността.“
Заканите!
Кметът не отстъпва засега, твърдейки, че средствата ще се използват за подобряване на инфраструктурата. Обаче, ако мярката бъде приета без диалог с бизнеса, рисковете са:
- Протести и съдебни искове от строителния сектор.
- Забавяне на проекти и намаляване на данъчните постъпления в общината.
- Удар върху икономиката на Пловдив, която силно разчита на строителния сектор.
Истината:
Презастрояването е бич за Пловдив.
Крайно време е да се постави въпросът за ограничаване на безразборното строителство, което в много случаи е и некачествено. Увеличаването на таксите за разрешителните е първата стъпка в борбата срещу строителната инвазия и запазването на духа на Пловдив. В случая, активните граждани трябва да подкрепим борбата на администрацията срещу строителните фирми и техните аргументи срещу таксите за строеж.
Заключение
Безспорно, увеличението на таксите е добро намерение. Няма как обаче, то да спре презастрояването в града. Нуждата от постъпленията в хазната е повече от очевидна. Финансовата криза не е само в централния, но и в местния бюджет.
Ако общината иска да ограничи презастрояването и да подобри инфраструктурата, трябва да се изправи срещу строителния бранш. И без това гражданите плащат цената на скъпите жилища. Увеличението няма да доведе до по-малко работни места и забавен икономически растеж, а единствено ще намали печалбите на фирмите, които хич не са малки.
Пловдив #СтроителниТакси #Икономика #Жилища #Инфраструктура