Увеличението на цените, с което ни изненадаха от мобилните оператори, беше спряно от органа.
Тези дни, без съгласието на клиентите, монополистите едностранно увеличиха цените за услугите, които ползваме.
КЗП отсече –
“Това е нелоялна търговска практика!’
Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова, издаде заповед, с която се спря едностранното решение за качването на цените от мобилните оператори.
От извършената проверка от страна на органа се установило, че два от бг мобилните оператори са променили едностранно условията по действащи договори с абонатите си. Те са наложили едностранно увеличение на цените. Операторите са увеличили месечните такси, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите. Как точно се е случило това?
Всеки абонат получи кратък СМС, с който го уведомяват, че
Месечният абонамент се увеличава с 2 лева.
СМС-ът:
Какво следва след решението на КЗП?
Добро впечатление право, своевременната намеса на Комисията за защита на потребителите. Тя се самосезира и предприе незабавни действия за защита на правата на потребителите срещу монополистите.
Операторите, които нарушиха закона, са задължени незабавно да прекратят нелоялната практика по прилагането на едностранните промени в договорите.
След като Мария Филипова нареди детайлна проверка на действията на мобилните оператори, се установило, че:
- Действията им, представляват сериозен риск за икономическите интереси на гражданите – увеличението на цените и
- от друга страна се установиха редица нарушения.
Сред констатираните нарушения са:
Едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите.
Установи се че, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори. Увеличението на цените, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите е основното нарушение.
Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия.
На абонатите са изпратени подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените.
При проверката е установено, че един от мобилните оператори е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане.
Един от операторите, принудително е добавил редица подобрения на абонаментните планове, срещу увеличението на цените.
КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с “подобрение” на абонаментните планове.
Въпреки това, тези промени се извършват без изрично искане и съгласие от страна на потребителите.
КЗП подчертава, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат нежелани условия или да прекратят договора си.
След като са констатирали нарушенията, КЗП предприе следните действия:
Забрана за прилагане на нелоялните практики
Допуснато е предварително изпълнение на заповедите. Всички оператори, нарушили закона, са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите.
Санкции за мобилните оператора.
Санкции за мобилните оператори ще има. Комисията е за защита на потребителите ще наложи съответните имуществени санкции на операторите. Заради едностранното увеличение на цените, предвидената в закона санкция е в размер до 50 000 лева за всяка приложена нелоялна търговска практика.
От комисията ни съветват:
“Апелирам към всички граждани да се информират относно своите права и да подават сигнали при съмнения за нарушения.”
И още;
“КЗП ще продължи активно да защитава правата на потребителите и да предприема строги действия срещу всички форми на нелоялни търговски практики. Тези усилия са насочени към изграждането на справедлив и прозрачен пазар, в който правата на потребителите са гарантирани”, заяви Мария Филипова.
От КЗП обещават, че
“Ще продължат активно да защитава правата на потребителите и да предприема строги действия срещу всички форми на нелоялни търговски практики.”
Тези усилия са насочени към изграждането на справедлив и прозрачен пазар, в който правата на потребителите са гарантирани.
А, ние се надяваме, че подобни действия по увеличението на цените от монополистите ще се договаря индивидуално с всеки потребител.